CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Pakko-oireinen häiriö?

"Olen jo pidemmän aikaa miettinyt olisiko minulla OCD. En osaa itse yhtään sanoa, kun jotkut on sanoneet että nää oireet menee persoonallisuushäiriöni (epävakaa) piikkiin, mutta... Äh. Oireet on olleet seuraavanlaisia:

Minulla on syömishäiriö. Olen jatkuvasti ahdistunut siitä miltä näytän ja vertailen itseäni muihin taukoamatta. Pyrin syömään alle 500 kaloria päivässä ja mielessäni pyörii jatkuvasti ruoka ja säännöt joita olen siihen liittänyt (pureskele aina 5, 10 tai 15 kertaa ja nielaise vasta sitten, viillä itseäsi jos paino ei ole laskenut eilisestä yms.)

Kärsin myös dermatillomaniasta ja trikotillomaniasta, eli nypin hiuksiani, kulmakarvojani, silmäripsiäni ja ihoni epätäydellisyyksiä kuten finnejä silloin kun olen hermostunut, ahdistunut tai ajatuksissani. Se rauhoittaa ihan mielettömästi ja tuo tiettyä turvallisuudentunnetta.

Keräilen päiväkirjoja ja aloitan jatkuvasti uusia blogeja sekä kirjoitan useille foorumeille päivittäin. Minun on ikään kuin pakko aina dokumentoida tunteeni ja päivän tapahtumat koska pelkään että saatan unohtaa jotain tai muuten vain jotain pahaa tapahtuu.

Innostun aina kaikesta mistä pidän, ihan liikaa, melkein obsessoitumiseen asti. Uppoudun toisinaan joihinkin asioihin niin etten saa niitä millään mielestäni, ja saatan vain istua päivät läpeensä koneella etsimässä uutta tietoa mielenkiinnon kohteistani.

Muunkinlaisia pakkotoimintoja ja -ajatuksia (vai onko ne niitä?) on ollut, mutta en nyt jaksa enempää tässä luetella. Tuossa on ne jotka vaikuttavat päivittäiseen elämääni eniten.

En ole tosiaan se kliseinen tapaus ainakaan, eli en huolehdi esim hygieniasta tai kodin järjestyksestä mitenkään liiallisesti, vaan ihan muista asioista. Sen takia minulle onkin vähän vaikeaa ymmärtää että onko tämä tosiaan OCD vai vain epävakaan sivuoireita + syömishäiriö + normaalia hieman korostuneemmat harrastukset...?"

Oli tarkoitus postata tämä jo aikaisemmin eräälle foorumille mutta se sitten kieltäytyi toimimasta niin postaan tänne. Sanokaa ihmeessä mitä mieltä olette.

2 kommenttia:

FF kirjoitti...

Wow. Nyt pelottaa: Oon ittessäni huomannut joitakin noita, mutta eihän kaiken tarvi olla häiriötä? Sehän voi olla PERSOONALLISUUTTA. Vaikutat hyvältä tyypiltä: tsemppiä!

Feather kirjoitti...

Totta, totta. Kukas sitä on määrittelemään mikä on sairasta ja mikä ei. Mutta omasta mielestäni määritelmä menee ihan siinä että se mikä haittaa normaalia elämää ja tuo ahdistusta, on enemmän tai vähemmän häiriintynyttä.

Kiitos kovasti <3